Dag 13 - Mina förebilder

Ingen ljus framtid för kung Ludvig XVI
För tre veckor sedan stod jag på denna plats. Då i en stor folkmassa som samlats för att försvara Nationalföreningen. Nu befinner jag mig på samma plats igen. Idag är det tomt på folk men på marken finns rester från revolutionens början. Det blåser en tyst bris och långt borta hör jag hur folket ropar högt. Den 11 juli avskedade kug Ludvig XVI sin finansminister, Jacques Necker, vilket blev en början på dessa uppror. Avskedandet av Necker blev droppen för de missnöjda parisborna och rykten började spridas om att kungen planerade en massaker på alla i Paris. Folket samlades därför för att ta till vapen och protestera mot Ludvig.
För ett år sedan var kung Ludvig XVI tvungen att sammankalla de tre stånden för att tillsammans godkänna nya skatter. Detta var en konsekvens av upplysningen som hade varit. För att Frankrike skulle klara den ekonomiska förändringen var kungen alltså tvungen att öka skatterna, redan där uppstår problem. Nästan alla av landets invånare var i stånden adel, präst eller borgare och på så sätt också skattebefriade. Men några blev kvar utanför, bönderna och handelsmännen. Det blev också  dem som fick dra den tyngsta bördan.
17 juni, detta år, bestämde sig det tredje ståndet att ta initativet och startade Nationalförsamlingen. Detta gjorde dem i protest mot Ludvig XVI för att de tyckte han hade för mycket makt. Nationalförsamlingen ansåg att det var dem, och bara dem som hade rätt att fatta beslut om lagar och skatter.
Sakta börjar jag gå mot folkropen för att se vad det är som pågår. Ju närmre jag kommer desto högre blir skriken. Mest är det

Viktoria Helgeson
♥ Vänner och familj

Kiira Korpi
Min tränare Hanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback